Mat Indera : Sejarah Perjuangan

Lagenda Mat Indera : Hero atau Pengganas ?



Nama penuh Mat Indera ialah Ahmad Bin Indera seorang berdarah pahlawan daripada keturunan datuk bentara Husin Lela pahlawan siak seri Inderapura yang menjadi panglima kanan Sultan Sharif di Siak. Mat Indera ni bukan calang2 pemuda kerana dia hafaz Quran iaitu seorang Hafiz yang juga merupakan murid kepada seorang guru agama iaitu Kiai Haji Fadzil Bentan. Dilahirkan pada tahun 1920 di Kampung Gombak, Batu Pahat, Johor Darul Takzim.

Beliau telah masuk ke hutan pada tahun 1948 dan berjuang secara gerila pada tahun 1948 bersama komunis demi menumbangkan kerajaan British di Tanah Melayu. Disebabkan itulah pihak British menimbulkan propaganda mengatakan Mat Indera seorang yang ganas serta Melayu yang tidak beragama. Mat Indera juga menjadi ketua komunis Melayu di daerah Batu Pahat, Muar dan Melaka.







Pelbagai usaha yang telah dijalankan oleh pihak British untuk menangkap Mat Indera tetapi usaha mereka sia2 kerana ilmu ghaib dan ilmu kebal Mat Indera yang sangat tinggi. Akhirnya pada malam 14 oktober 1952, Mat Indera diajak ke sebuah perjumpaan di kampung seri Medan, dan dihidangkan tempe goreng dan air kopi yang bercampur dgn kecubung, menyebabkannya rasa mengantuk dan mabuk, maka segala tangkal dicabut dan beliau ditewaskan. Tangan diikat dgn lalang dan dibawa ke balai polis seri medan. dipercayai kehilangan tangkal dan ikatan lalang menggugurkan semua kekuatan ilmu kebal.

Mat Indera dipenjarakan di beberapa tempat, dari Batu Pahat ke Johor Bahru, Pulau Pinang, Pudu dan Taiping. Di dalam penjara mat Indera didera.Akhirnya Mat Indera menjalani hukuman gantung sampai mati pada jam 11 malam 30 Januari 1953 di Penjara Taiping.Jenazahnya dikebumikan di Kampung Jambu Air, Taiping.







Mengenai serangan di Bukit Kepong, dipercayai dia yang mengetuai serangan ke atas Bukit Kepong, namun dia sendiri tidak menyangka ahli2 komunis berbangsa asing ( ca ya nun alip ba alip ba ya bi..haha ) di bawah arahannya akan bertindak sezalim itu dengan membakar mayat mangsa2 korban di Bukit Kepong. Dikatakan jika bukan kerana dia yang memberi arahan untuk menghentikan serangan ke atas Bukit Kepong pasti kekejaman yang dilakukan oleh komunis akan bertambah teruk lagi.





Hero atau pengkhianatkah dia..?



Comments

Popular posts from this blog

Profil Vitalia Sesha Model Di Kasus Suap Daging Impor - Tercanggih

Profile dan biodata Angkasa Band

Talent Pilihan SlideGossip : Andrean Saputra