DS Nizar VS DS Zambry: Karpal Singh sakit tenat ?? : Biodata Karpal

Dikhabarkan Karpal sakit tenat.. betul ke?

Biodata Karpal Singh

Karpal Singh Ram Singh atau Karpal Singh (Lahir 28 Jun 1940), ialah seorang ahli politik dan peguam di Malaysia. Beliau sekarang ialah Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan juga sebagai Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang.

Beliau mengalami kemalangan pada awal tahun 2005 dan sekarang sedang dalam proses pemulihan.

Beliau yang dilahirkan di Kedah, mendapat pendidikan awal di St. Xavier's Institution,Pulau Pinang. Kemudian melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Universiti Singapura (1966). Ada pendapat mengatakan beliau telah 10 kali gagal dalam ujian undang-undang.

Beliau mula menyertai politik setelah menjadi ahli DAP pada tahun 1970. Beliau pernah meyandang Naib Pengerusi DAP dan Timbalan Pengerusi DAP.

Beliau ialah daripada etnik Punjabi dan juga sebagai seorang peguam yang handal. Beliau amat mahir dalam berhujah. Beliau pernah menerima jolokan sebagai "Harimau Jelutong" kerana beliau amat sukar untuk ditewaskan dalam pertandingan kerusi Parlimen Jelutong sebelum pilihanraya umum pada 1999.

Pada 7 September 2004, Karpal Singh diberi peluang sama ada meminta maaf dalam masa 3 hari dan hadapi penggantungan selama 10 hari daripada menyertai Parlimen ataupun penggantungan selama 6 bulan dengan segala kemudahan sebagai ahli parlimen ditarik balik. Beliau kemudian enggan meminta maaf dan digantung selama 6 bulan.

Karpal Singh terlibat dalam kemalangan pada awal tahun 2005 dan sekarang sedang dalam proses pemulihan.

Pada 23 Oktober 2008, Karpal Singh digantung selama dua hari daripada menghadiri Persidangan Dewan Rakyat kerana didakwa mencabar kewibawaan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan menuduh beliau bersikap 'tidak serius dan main-main' selepas berlaku pertikaman lidah antara beliau dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz ketika pemimpin pembangkang itu mencelah pada sesi lisan.

Pada 8 Februari 2009, beliau menyuruh Anwar Ibrahim supaya BERTAUBAT sambil menyalahkan Anwar kerana telah mempromosikan budaya lompat parti yang akhirnya merugikan dan memakan diri ahli-ahli politik 'KERA'jaan Pakatan Rakyat.
Karpal yang juga anggota Parlimen Bukit Gelugor turut mengecam ketua penipu itu kerana perbuatannya itu (mempromosikan budaya lompat parti).

Beliau pernah dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA pada tahun 1987 dalam Operasi Lalang.

Beliau berkahwin dengan Puan Gurmit Kaur dan dikurniakan lima anak

Sumber :http://uk.groups.yahoo.com/

Comments

Popular posts from this blog

Profil Vitalia Sesha Model Di Kasus Suap Daging Impor - Tercanggih

Profile dan biodata Angkasa Band

Talent Pilihan SlideGossip : Andrean Saputra