Biodata Biografi Safee Sali

Terima kasih semoga Biografi Biodata dan Profil Safee Sali . Blog tempatnya mengenal Tokoh dan Orang terkenal Di dunia. untuk menambah Ilmu pengetahuan kita juga memotivasi diri untuk mengambil sisi Positive dari seorang Pesepak Bola Safee Sali
Biodata Penuh
Mohd Safee Mohd Sali (dilahirkan pada 29 Januari, 1984 di Selangor , Malaysia ) adalah seorang pemain bola sepak Malaysia yang Penyerang untuk PPK Jaya. Safee juga mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa. Safee yang sebelum ini bermain untuk TMFC Melaka, Kuala Lumpur FA, Sarawak FA Selangor FA. Safee kini merupakan pemain bola sepak Malaysia yang pertama bermain di Indonesia Super League dengan PPK Jaya.
Kerjaya dalam Kelab
Kuala Lumpur FA
Safee telah dibawa ke Kuala Lumpur oleh Igor Novak . Bakat Safee dikesan Igor dan membawanya ke Kuala Lumpur. Dia menjaringkan gol hatrik pertamanya bersama pasukan Kuala Lumpur dalam Liga Perdana II Malaysia ketika perlawanan menentang Perak TKN , yang berakhir dengan kemenangan mudah 6-2. Dia menjaringkan 11 gol dalam musim pertamanya untuk menjadi penjaring gol kedua terbanyak liga tempatan di belakang Azman Adnan. Sepanjang musim 2004, dia hanya berjaya menjaringkan 2 gol dalam liga. Dalam musim lalu dengan Kuala Lumpur, beliau menjaringkan 7 gol dalam liga, 3 gol dalam Piala Malaysia FA tahun 2005, yang turut membawa Kuala Lumpur FA ke separuh akhir, dan 1 gol dalam Piala Malaysia tahun 2005.
Melaka TMFC
Safee memakai jersi TMFC dalam 2003 Piala Malaysia kerana Kuala Lumpur gagal untuk melayakkan diri untuk pertandingan cawan. Beliau menjaringkan satu gol dalam pertandingan menentang Sarawak dalam perlawanan kumpulan terakhir mereka. Dia kembali ke Kuala Lumpur berikutan kegagalan TMFC untuk layak ke suku akhir.
Sarawak FA
Beliau kemudian menyertai Sarawak FA di Malaysia Timur . Beliau menjadi penjaring gol terbanyak tempatan dengan 10 gol. Persembahannya menarik perhatian peminat dan jurulatih kebangsaan. Kebolehan beliau selalu dibandingkan dengan Allahyarham Mokhtar Dahari. Pada akhir musim ini, beliau menjaringkan sejumlah 19 gol dalam semua pertandingan, menjadikan dia penjaring terbanyak untuk Sarawak pada musim 2005/06. Beliau kemudian menyertai pasukan kampung halamannya iaitu Selangor FA yang dia sentiasa mahu bermain sejak beliau memulakan kerjaya.
Selangor FA
Safee menyertai Selangor FA untuk musim 2006/07. Dia telah diberikan nombor 10 jersi yang pernah dipakai oleh legenda Selangor FA dan pemain pasukan kebangsaan Malaysia, Allahyarham Mokhtar Dahari. Dengan Selangor, Safee membantu pasukan mencapai kedua-dua Piala FA dan perlawanan akhir Piala Malaysia. Bagaimanapun, Selangor tewas kepada Kedah FA dalam kedua-dua perlawanan akhir dengan skor yang sama 3-2 . Dia menjaringkan sejumlah 11 gol pada musim pertamanya dengan Selangor.
Semasa 2008 Piala Sultan Selangor, Safee menjaringkan gol yang luar biasa berbanding pasukan pilihan Singapura. Pada musim kedua dengan Selangor, dia menjaringkan 11 gol dalam 10 perlawanan yang menakjubkan, tetapi dia mengalami kecederaan yang membuat dia terlepas separuh musim bagi tahun 2007 / 08. Walaupun mempunyai prestasi yang lemah dalam musim 2009, dia kembali untuk menjadi penjaring kedua tertinggi pada musim 2010. Beliau juga menjaringkan gol kemenangan Selangor dalam kemenangan 2-1 ke atas Negeri Sembilan FA pada Perisai Amal Malaysia 2010.
Selepas AFF Suzuki Cup 2010 dan prestasi yang luar biasa di peringkat awal dalam Liga Super Malaysia musim 2011 , Safee bersetuju untuk menyertai dengan pasukan Liga Super Indonesia, Pelita Jaya untuk mendapatkan lebih banyak pengalaman. Permainan terakhir Safee dengan Selangor seri 1-1 menentang Kuala Lumpur FA. Ini permainan Safee permainan terakhir sebelum berlepas ke Karawang , Indonesia untuk menyertai dengan PPK Jaya.
PPK Jaya
Pada 5 Februari 2011, Safee rasmi dipindahkan ke pasukan Liga Super Indonesia , Pelita Jaya yuran pemindahan USD 30.000 dan gajinya mencapai US $ 10,000 atau RM 30360. Safee juga mendapat kondo dan pemandu daripada pengurus. Safee menandatangani kontrak 1 tahun dengan Pelita Jaya. Pemindahan ini menjadikan Safee pemain Malaysia pertama yang bermain di Liga Super Indonesia. Safee pada asalnya diberi nombor 10 baju, tetapi selepas masalah pendaftaran, beliau memilih untuk mempunyai nombor 55 bukannya nombor asalnya. Safee membuat kemunculan sulung secara tidak rasmi menentang kelab amatur, Ragunan FC berkesudahan menang 6-0, dimana Safee menjaringkan dua gol serta dua kali percubaan. Safee membuat persembahan sulungnya dalam Liga ketika melawan Sriwijaya FC. Perlawanan berakhir dengan kemenangan 1-0 yang Safee menjaringkan gol untuk memberi kemenangan pertama Pelita Jaya dalam 5 perlawanan. Safee juga menjadi “man of the macth” perlawanan. Safee Sali kembali membuat jaringan dua gol bersih ketika Pelita Jaya mengalahkan Senat FC 2-1. Dalam perlawanan seterusnya, Safee menyempurnakan sepakan gunting yang menakjubkan dalam kemenangan 2-0 ke atas Persijap Jepara itu menambah catatan empat gol. Indonesia Super League Season 2010-11 berakhir dengan PPK Jaya di tempat ke-12, mengelak zon penyingkiran. Secara keseluruhan, Safee menyumbat 7 gol dalam 13 penampilan di musim pertamanya.
Sifat-sifat
Safee memakai jersey legenda No. 10 yang pernah dipakai oleh legenda Selangor FA dan pasukan kebangsaan Malaysia pemain, Allahyarham Mokhtar Dahari . Beliau adalah ahli pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia. Gaya permainan agresifnya, yang digabungkan dengan kelajuan langkah yang hebat, susuk tubuh yang besar walaupun ketinggian 172 cm dan teknik rembatan baru-baru ini menjadikan beliau salah seorang anggota kumpulan pertama untuk pasukan kebangsaan. Sebagai salah satu pemain dengan bakat terbaik Malaysia, Safee turut menyumbang gol yang menakjubkan dengan sepakan jauh dan tendangan gunting bagi kedua-dua pasukan kebangsaan dan Selangor FA.
Huh, teruja betul membaca profile/biodata Safee Sali nie. Dia bukan sahaja hebat di Malaysia, bahkan di gelanggang lawan Indonesia. Diharapkan Safee Sali menjadi idola dan ikutan pemain muda Malaysia yang lain dalam memartabatkan sukan bola sepak Malaysia di mata dunia. Insya-Allah..




Biodata
Nama Penuh : Mohd Safee Mohd Sali

Tarikh Lahir : 29 Januari 1984 (28)

Tempat Lahir : Kajang , Selangor , Malaysia

Tinggi : 1.72

Posisi : Penyerang

Jurulatih Individu : Ujang 9897

Status : Dah kawin, dua orang anak


Kelincahan dia aku sangat kagum....terbaik bro...!!!!!!!!



Comments

Popular posts from this blog

Profil Vitalia Sesha Model Di Kasus Suap Daging Impor - Tercanggih

Profile dan biodata Angkasa Band

Talent Pilihan SlideGossip : Andrean Saputra